מתי חסר לנו ויטמין C


 

במיוחד לקראת החורף, ועם כל המחלות שמסביב, חלקכם ודאי תוהים האם אתם צורכים מספיק ויטמין C.

 

הידע הנפוץ ביותר סביב ויטמין  C (או בשמו האחר חומצה אסקורבית, Ascorbic acid) הוא הקשר בין מערכת חיסון חלשה לבין מחסור בויטמין C, וממליצים בתקופת החורף לקחת אפילו תוסף של ויטמין C כשמצטננים.

ישנם מחקרים רבים בנושא והמסקנות מהם אינן חד משמעיות, ולמעשה אין לנו דרך פשוטה לדעת בודאות האם אנחנו בחוסר או לא.  לא רק בנושא ויטמין C, אלא ברוב הויטמינים והמינרלים בגופנו.

מה שנותר לנו הוא להעריך על סמך סימפטומים.

 

המקרה החמור של מחסור בויטמין C הוא צפדינה. במחלה זו, הסימנים הנראים לעין ביותר הם סימפטומים כמו דימום בחניכיים או דימום אחר מתחת לעור, במיוחד בחלל הפה, כשניתן לראות הרבה אדמומיות מתחת לרירית הפה. העור עשוי להיראות מלא בחבורות, למרות שאין טראומה פיזית ולא היינו מצפים לחבורה.

צפדינה כיום היא מחלה נדירה ומופיעה בעיקר בתינוקות במצבי תת תזונה.

 

סימנים נוספים אצלנו שיכולים להעיד על מחסור:

פגמים בשיער-  קצת קשה לזהות אם בדרך כלל יש שיער מקורזל או מתולתל, אבל אם השערות מאבדות את הצורה הטבעית שלהן והופכות מקורזלות, כמו חולץ פקקים.

עייפות וקוצר נשימה- יכולים להיות גם סימנים של מחסור בויטמין C.

עוד נושא הקשור הוא צפיפות עצם נמוכה- מחלות כמו אוסטאופניה, אוסטאופורוזיס הקשורות במחסור במינרלים יכולות להחמיר בשל מחסור בויטמין C.

 

ויטמין C כנוגד חמצון

ההגנה הטבעית על הרקמות שלנו מפני בלאי יורדת באופן טבעי עם הגיל, והמצב מחמיר כשנחשפים לעשן סיגריות, אלכוהול, ורעלים סביבתיים. גם המחלות הניווניות כמו סרטן, מחלות לב, עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג 2, לכל אלה יש מרכיב של סטרס חמצוני שפוגם ברקמות שלנו, ולכן כמות נאותה של ויטמין C כנוגד חמצון היא קריטית.

 

לסיכום, אלו סימנים שיכולים לרמז על מחסור בויטמין C:

 

דימום חניכיים

סימנים כחולים על העור גם כשלא זכור לכם שנחבלתם

עייפות רבה

קוצר נשימה

אם אתם מאוד רגישים למחלות ונדבקים כל הזמן.

פגמים בשיער

צפיפות עצם נמוכה.

 

 

 

 

בואו נאכל קצת ויטמין C!

 

מקורות טובים לויטמין C אפשר להשיג מהמזון, וחשוב לצרוך אותו בקביעות, ממגוון מקורות.

ולא רק כשחולים, כן??

אם מרגישים צורך לתחזק את הגוף מעבר לכך, ניתן לצרוך ויטמין C בכמוסות.  

אני רוצה להדגיש שתוסף- כשמו כן הוא- מגיע בנוסף למזון.  לא במקומו.

הרחיקו סוכר מהתפריט, הוא גנב ויטמינים ידוע!

אכלו פירות וירקות טריים, בכל הצבעים, ירקות מותססים (כמו כרוב כבוש או מלפפונים חמוצים ביתיים) יהיו מעולים.  ירקות מבושלים- קצת פחות מתאימים למטרה זו.

מזונות איכותיים מהחי- כבד, ביצים, חמאה וכל בשר ממקור איכותי מכיל ויטמין C.

 

 

Please reload