לגוון בתזונה- יתרונות וחסרונות

האם צריך גיוון בתזונה?

 

מבחינת טעם אישי והעדפה- כל אדם הוא שונה בעניין הזה.  

יש אנשים שנוח להם לאכול בכל יום את אותה המנה, ואחרים עלולים להשתעמם וזקוקים לשינוי וחידוש בכל יום.

 

אבל האם מבחינה בריאותית עלינו לגוון את התזונה שלנו?

אם נאכל בכל יום פתיתים, למשל- ניצור חוסרים משמעותיים של רכיבים חיוניים לגוף. פתיתים מכילים בעיקר קמח חיטה שאינו מזין, ולכן אינו יכול לשמש מנה קבועה בתפריט.

אם נאכל בכל יום סלט עגבניות גדול לארוחת הצהריים-  עגבניות מכילות ויטמין C, אשלגן, קצת סיבים שיתנו לנו תחושת שובע מסויימת אולי, אבל חסרות בויטמינים אחרים, חומצות שומן וחומצות אמינו, ולכן אין זו ארוחה בפני עצמה.

 

כששואלים לגבי גיוון, השאלה החשובה היא- האם המזונות שבחרנו לאכול הינם "דחוסים"? כלומר- מלאים ברכיבים תזונתיים חיוניים, שייספגו בקלות בעיכול ויספקו לנו אנרגיה וחומרי בנייה.  

מזונות "דחוסים" באופן יחסי הם למשל- כאלה שמכילים גם חלבון וגם שומן.

אז- לאכול ביצים בכל יום זה אולי לא מגוון (למרות שיש המון דרכים לצרוך ביצים!)  אבל ביצה היא מזון דחוס ונפלא, במיוחד אם היא ממקור טוב (מתרנגולת שמחה)...

 

כשאומרים לי בקליניקה -"לאכול כל בוקר חביתה? זה לא מגוון!"

אני אומרת-  

"גם לאכול פרוסת לחם כל יום, או פיתה או בגט או פתיתים או קוסקוס...עבור הגוף זה אותו מוצר- חיטה!"

חיטה אינה מזינה, וביצה מאוד מזינה, זה ההבדל!

גם בשר, כשהוא ממקור טוב (בלי תוספות מיותרות כמו שמן צמחי וקמח וסוכר), זהו מקור מאוד דחוס לויטמינים, מינרלים, חלבון וחומצות שומן, באופן שייספג בקלות בגוף.

 

חסרונות הגיוון:

  1. הגוף לא מעכל כל מזון בקלות. הוא מתייעל עם הזמן ומפתח אנזימים לפירוק מזונות מסויימים, כך שאם נחשפים כל יום למזון חדש עלולים להרגיש כבדות, נפיחות או אפילו רגישות למזונות, כי העיכול אינו מוכן להם.

     

     

  2. ספורטאים:  כשהגוף בתהליך של בנייה והתחזקות, ספורטאים צריכים לוודא שהם צורכים מספיק חלבון, ויטמינים ומינרלים. מנות לא קבועות מקשות על המעקב ועדיף לאכול תפריט מדוד יותר עם רכיבים קבועים.

  3. גיוון הרבה פעמים מגיע מחוסר סדר בארוחות, אכילה לא מספקת ו"השלמות" שאנחנו עושים מכל הבא ליד. זו איננה תזונה בריאה.

 

יתרונות הגיוון:

  1. מבחינת טעם, ברור שיש יתרון לגיוון, וגם בנפש (שרוצה צבעים, טעמים ומרקמים שונים) יש להתחשב, רק בחוכמה.

  2. כשמגוונים עם ירקות ותוספות, קצת בכל פעם, נחשפים לטעמים חדשים וחומרים שונים והגוף "שומר על עירנות".

  3. ילדים חייבים גיוון! מתחילת אכילה של אוכל מוצק (אחרי שלב הטעימות הראשונות, אותן עושים בהדרגה) חשוב מאוד להציע לילדים מגוון של מזונות בכל יום! גם אם הם לא אוהבים, גם אם לא אכלו, המשיכו להציע. הכול.  אל תיכנעו לצמצום, כי זה עלול להסתיים בפיתה עם שוקולד כתפריט עיקרי של הילד/ה.

שורה תחתונה:

  1. סדר יום (ריתמוס) עוזר לנו לשמור על עצמנו בחיים העמוסים והדינמיים, ואם נשמור על ארוחות קבועות, מלאות ומשביעות נצליח להישמר מנשנושים מיותרים.

  2. בחרו תפריט המתאים לכם אחרי חקר ממושך, דעו מה משביע אתכם, מה נותן לכם אנרגיה לאורך זמן.

  3. זכרו שמזונות "דחוסים" מכילים המון מגוון בתוכם, אז אין חשש מלאכול מהם באופן קבוע.

 

 

___

Please reload