ציר עצמות- מזון מרפא


כולנו שמענו שמרק עוף הוא הפניצילין היהודי, מומחים רבים האמינו בזה, כולל הרמב"ם במאה ה-12, ולפני כן היפוקרטס. פלורס נייטינגייל לקחה מרק עוף איכותי לטיפול בפצועי מלחמה. היא דיברה על מרק עצמות וג'לטין כמזרזים ריפוי. המרק שיפר (אם כי לא תמיד הציל) במהלך ההסטוריה מקרים רבים של מחלות זיהומיות כמו דיזנטריה, כולרה, טיפוס ועוד. בישול זה כלל את רוב חלקי החיה, לא רק עצמות ובשר אלא גם את כל האיברים הפנימיים.

אבקת מרק?? לא בשבילי! כשחושבים איך התזונה המודרנית כל כך התקלקלה וכבר אינה מספקת בריאות כמו בעבר, אפשר לקחת כדוגמא את "תחליפי" המרק. כל המרקים שבארה"ב מגיעים בקופסת שימורים, ואצלנו בארץ ניתן למצוא אותם בשקיות, כאבקה, כ"מנה חמה". כל אלו אינם מוצרים מזינים, הם לרוב מכילים חומרים משפרי טעם ומנגד אינם מכילים את הויטמינים והמינרלים שהיו במרקים "של פעם". ולא, המלח שם הוא לא הבעיה...

אם לא הדגשתי זאת מספיק- אבקות המרק השונות אינן מזון אמיתי, ואין לצרוך אותן!

החומרים החשובים במרק עצמות מרק עצמות נחשב דל בחלבון יחסית, בג'לטין (שיוצא מבישול מרק עצמות) יש כמות מעטה יחסית של חומצות אמינו מסויימות- טירוזין, היסטידין, ואין בו כלל טריפטופן. אם רוצים ליהנות גם מהחלבון ניתן לאכול את החלקים שבושלו או לצרוך מוצרים נוספים מהחי כתוספת. עם זאת, לג'לטין יש תכונות "משלימות חלבון" שעוזרות לצרוך את רמת החלבון הרצוייה ללא צריכה רבה של בשר. אז כן, ג'לטין אינו חלבון מלא, אז אי אפשר לחיות רק ממנו, אך מצד שני הינו עשיר בחומצות האמינו החיוניות גליצין, פרולין וגלוטמין: פרולין- חומצת האמינו לה נזדקק לבניית קולגן- כלומר למראה עור בריא, למשל, ולבניית סחוס (למשל בשמירה על הברכיים). סיכוי לחסר בפרולין קיים בתזונה עתירת פחמימות, או תזונה דלת שומן (או גם וגם...). גם חסר בויטמין C עלול לגרום לחסר בפרולין. גליצין- חומצת אמינו המשתתפת בבניית חומצות אמינו אחרות, נזדקק לה בתקופות של צורך בבניית הגוף, כמו למשל הריון, ספורט, או במקרים בהם יש צורך לתקן- כמו מחלות, זיהום וניקוי רעלים (כולנו זקוקים לניקוי רעלים מדי פעם, אנחנו חיים בסביבה מרובת רעלים). גלוטמין- חומצת אמינו ששומרת על המעי, מסייעת בטיפול במעי דליף או מחלות מעי דלקתיות. גלוטמין גם מחזקת את מערכת החיסון ובפעילות ספורטיבית- תורמת לבניית שרירים. הערה לגבי גלוטמין- אצל ילדים ברצף האוטיסטי יש להיזהר עם בישול העצמות זמן ארוך מדי מחשש שגלוטמין יכול להשפיע על המוח. אצל אדם בריא אין חשש כזה והגוף יודע לאזן את הגלוטמין בנתיבים השונים במוח. עצם העניין מה מכילה עצם ממוצעת? 50% מינרלים, 28% קולגן, 22% מים. מינרלים רבים יוצאים מהעצמות אל מי המרק ומזינים אותנו. סידן, למרבה הצער, לא נמצא שם בכמות משמעותית, ולכן כדאי להוסיף למרק ירקות שישלימו את החסר מבחינת הסידן ומינרלים חשובים נוספים. חשוב לציין כי סיבי הקולגן שבעצמות מסייעים לא פחות לשמירה על צפיפות העצם ומניעת שברים, כך שמרק עצמות בהחלט מהווה תרומה חשובה למניעת אוסטאופורוזיס.

לקוות שסידן לבדו (בתוסף) יספיק לבניית עצם זה כמו לבנות בניין ממלט בלבד, ללא חיזוקי הברזל. מח העצם- רכיב מאוד קדום שנעשה בו שימוש ואל לנו לוותר עליו. מח עצם נמצא בעצמות בקר גדולות, ויש גם מעט ממנו בעצמות עוף. אפשר לאכול אותו ישירות אחרי הבישול ואפשר לשתות את מרק העצמות ולקבל מהטוב שלו. מה מכיל מח העצם? שומן, כולסטרול (בקטע טוב...), פוספוליפידים וויטמינים מסיסי שומן.

ג'לטין הוא המלך במהלך השנים האחרונות ג'לטין נבדק ע"י חוקרים רבים ונמצא במקרים רבים אפקטיבי לטיפול במחלות עיכול שונות, במיוחד בהקשר של שיפור תנועתיות המעיים. היה זה היפוקרטס שאמר- "כל המחלות מתחילות במעי". גם בנטורופתיה מתחילים טיפול לרוב בשיקום המעי. ד"ר פרודן בשנות ה-70 היה רופא אמריקאי שטיפל באמצעות סחוס, הוא הצליח לרפא פצעים ומחלות זיהומיות באמצעות שימוש בסחוס, וגם דלקות מפרקים. גם במחלות אוטואימוניות כמו פסוריאזיס, קרוהן דלקות ראומטיות טיפל באמצעות מרק עצמות עשיר והצליח להביא לריפוי. ד"ר פרודן הגיע למסקנה (ביחד עם חוקרים נוספים) שסחוס משמש כמאזן ביולוגי, מפעיל את מערכת החיסון, ובכך מסייע לריפוי. הוא הדגיש שאין זו תרופה בפני עצמה, אלא רק סיוע לתחזוק ושיקום המערכת.

יתרון משמעותי לספורטאים

מרק עצמות הוא נפלא לספורט וכושר. הג'לטין שבמרק העצמות מסייע לבניית שריר ולשיקום הסיבים לאחר אימון.

סוכרי החלבון הם רכיב חשוב נוסף שמכיל מרק העצמות, תורמים גם הם לשלמות ובריאות הסחוסים בגוף. אגב, סוכרים אלו מגיעים גם כתוספי תזונה שונים בבתי מרקחת, כמו גלוקוזמין, ספורטאים לוקחים אותם להגנה מפני דלקות מפרקים. במרק העצמות הגלוקוזמין מגיע עם עוד כל כך הרבה ערכים נוספים, אז למה להתפשר?

רוצו להכין! המתכון כאן