מוצרי חלב- כל מה שרציתם (אני מקווה) לדעת


חלב ומוצריו- בואו נעשה סדר. האם הם בריאים? האם הם מזיקים?

הנה המדריך שהכנתי עבורכם!

1. חלב ניגר

חלב הנמכר כיום, ולא משנה עם 1% שומן או 3%, הוא מאוד דל שומן ועשיר בלקטוז (סוכר החלב)

ישנם רבים הרגישים ללקטוז, גם אם אינם מודעים לכך.

מעבר לכך, החלב הנמכר לנו הינו מפוסטר וחסרים בו האנזימים המסייעים לעכל אותו.

ממליצה להתרחק מחלב ניגר, במיוחד אם אתם:

מנסים לרזות/ סובלים מליחה וקשיי נשימה/ סובלים מבעיות עיכול./ חוסרים תזונתיים.

2. שמנת מתוקה

היתרון שלה על פני חלב- עשירה בשומן .

ברגע שמשלבים בקביעות שמנת מתוקה קשה להפסיק את צריכתה וגם היא עשירה בלקטוז ויכולה לגרום לאותן בעיות כמו חלב ניגר.

יש אנשים שכדי לשמור על שובע (בתזונה קטוגנית או פליאו) יוסיפו שמנת לקפה. זו לטעמי דרך לגרום לחוסרים כי הרעב הוא סימן של הגוף להזנה אמיתית ואין "להשתיק" אותו עם סתם שומן.

3. גבינות רכות ו"רזות"

גבינה לבנה, קוטג', ריקוטה, בולגרית, צפתית...

אלה גבינות מאוד פופולאריות במקרר הישראלי. חשוב להבין שגבינות שלא עברו תהליך הבחלה (יישון)השפעתן תהיה דומה מאוד להשפעת חלב ניגר על הגוף. תהליך היישון מפרק את חלבוני החלב וחומרים נוספים והופך את הגבינה למזינה יותר וקלה לעיכול. הגבינות בקטגוריה זו עוברות תהליך "מקוצר" ועל כן לא תמיד מתעכלות טוב.

4. גבינות צהובות

פחות בעייתיות מבחינת הלקטוז אך אלה בדרך כלל גבינות שהוסיפו להם חומר משמר, מייצבים, צבע וכו'. בחנו את רשימת הרכיבים ובחרו ברשימה הקצרה ביותר.

5. גבינות "עובש"

ברי, קממבר, רוקפור,גורגונזולה, סטילטון, קמבזולה ועוד.

גבינות שתהליך הבחלתן קצת יותר ממושך ולכן עשויות יותר להתאים. (הריח- לאמיצים בלבד!)

העובש נוצר מתרביות של פטריות מסוג פניצילין, ולמעשה זוהי פרוביוטיקה בגבינה, על כל יתרונותיה.

כדאי לשמור גם כאן על כמות הצריכה למי שממש אוהב אותן, הן עשויות להקשות על הרזייה. הגבינות ה"כחולות" מכילות גם ויטמין K2 שחיוני לנו בין השאר לצפיפות העצם.

6. גבינות בשלות קשות

גאודה, צ'דר, אמנטל, פרמזן, קשקבל, אדם ועוד.

ככל שתהליך היישון ארוך יותר, כך טוב יותר! החלבון יותר מפורק ופחות אנשים רגישים לגבינות איכותיות אלה.

7. חמאה

מוצר חלב שהוא בעיקר שומן (82%) ולכן יתאים לרוב האוכלוסיה, גם אלה שרגישים ללקטוז (לא לאלרגניים). חמאה היא מזינה,ולא תגרום להשמנה אם אתם בתפריט דל פחמימה (כלומר- חלה עם חמאה זה טעים, אבל בעייתי…) מעולה לחביתות, ירקות בתנור, ובפשטידות. יש להיזהר לא לשרוף את החמאה על המחבת, היא לא עמידה לחום.

8. גהי - חמאה מזוקקת

מתוך מוצרי החלב גהי הוא מקור השומן האיכותי ביותר (ללא חלבונים או סוכר בכלל), עמיד מאוד בפני חום ומעולה לבישול. כדאי לקנות חמאה איכותית בכמות גדולה ולהכין גהי בבית, התהליך די פשוט והגהי לא מתקלקל מהר.