קפה, מישהו?

קפה- נושא רציני שאי אפשר להתעלם ממנו.

 

אולי חלקכם לא שותים קפה ולא מתעניינים בו, אבל רובכם הגדול כן, אז בואו נלמד עליו קצת!

 

קפה נחשב מעורר, יש לו סגולות רפואיות והוא גם טעים. ;) 

כל אלו הפכו את שתיית הקפה ברחבי העולם לטקס של ממש.  ועם זאת- הוא שנוי במחלוקת וחשוב להכיר בחסרונות שלו.

 

כשמדברים על סגולותיו של הקפה, מתכוונים כמובן לפולי קפה טחונים טרי, שעדיין מניבים ריח חזק (ומעולה), פחות רלוונטי הקפה השחור שעומד לכם בצנצנת חצי שנה במטבח, ובטח שלא מדובר על נס קפה- שכמעט לא נותרו בו ערכים טובים.

מחקרים תצפיתיים על אוכלוסיות ברחבי העולם מצאו קשרים בין שתיית קפה לבין הפחתת סיכון לדלקות, מחלות זקנה, סוכרת ואף סוגי סרטן מסויימים.  אבל מחקרים אלה אינם סיבתיים, אז לא כדאי להסיק מכך שקפה הוא "תרופת פלא".

עם זאת, לקפה יש תכונות המשפיעות לטווח הקצר, בזכות הקפאין ובזכות נוגדי החמצון הנקראים פוליפנולים.  הנה כמה "מתנות" שהקפה נותן לנו:

  • תפקוד קוגניטיבי- קפה משפר לנו את התפקוד ונותן פרץ של אנרגיה, ובכך עוזר לנו להיות יצירתיים ופרודוקטיביים.  גם מצב הרוח משתפר כתוצאה משתיית קפה, ולא בהכרח רק מהקפאין.

  • אימון גופני- שתיית כוס קפה לפני אימון יכולה לשפר כמעט כל הישג אתלטי שתנסו להשיג. בניגוד לאמונה הרווחת, קפה אינו מייבש. מחקרים הראו כי אין הבדל בשתיית קפה לגבי הפרשת מינרלים בשתן, תפקודי כליות, ריכוז השתן ועוד.

  • נוגדי חמצון- מחקרי התערבות תזונתיים דיווחו כי צריכה מוגברת של מזונות עתירי חומרים נוגדי חמצון/פוליפנולים מגנה מפני מחלות כרוניות, כולל מחלות לב וכלי הדם, סוגי סרטן מסויימים (כגון סרטן הערמונית) ומחלות ניווניות.  אז נכון שפירות יער עשירים יותר בפוליפנולים, אך גם לקפה לא חסר, והוא יותר זמין לנו.

 

 

ממה להיזהר בשתיית קפה?

  • שינה- אם אתם שותים קפה כדי להישאר ערים, זה בגלל שהקפה מעכב את הפרשת המלטונין, שהוא הורמון השינה.  זה פתרון סביר, נקודתית, ועלול לפגום באיכות השינה.  השתדלו לתת לגוף את השינה הדרושה לו כי הקפה הוא לא תחליף.

  • קפה והריון- קפאין חודר את השיליה ועלול להזיק לעובר. אפשר להחליף לנטול-קפאין בזמן ההריון.

  • סטרס- קפה גורם לקפיצה בקורטיזול, שהוא הורמון הסטרס.  אם גם ככה אתם מתוחים ועצבניים- קחו זאת בחשבון ונסו להרגיע עם הקפה (תרתי משמע).

  • התרחבות כלי דם- ישנם אנשים רגישים מאוד לקפאין, ולא מצליחים לפרק אותו בקלות, לכן הוא נשאר זמן רב יותר בדם ועלול להשפיע על הלב וכלי הדם. כלומר- מי שמרגיש שקפה ממש משפיע עליו- שיקפיד לצרוך מעט ועדיף להתרחק.

לסיכום: 

  • * רצוי לא לצרוך קפה כדי להתעורר בבוקר, תנו להורמונים הטבעיים להעיר אתכם.

  • * אל תכינו לעצמכם כוס קפה במקום ארוחה.  זה לא "דיאטתי", לא מזין ולא נכון.

  • * אם קפה לא משפיע עליכם מאוד- כנראה שאתם עמידים ויכולים להסתדר איתו. אם אתם רגישים אליו- היזהרו בצריכה שלו כי כנראה ההשפעה משמעותית    יותר.

  • * שימו לב להרגלים שלכם- אתם שותים קפה עם...סיגריה? עוגיה? עוגה? סוכר וחלב? אם כן- הצורך שלכם הוא מעבר לצורך בקפה. והטקס- פחות בריא      

  •    במקרה זה.

  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

Please reload