אז...מה אתם יודעים על תירס?

תירס הינו דגן (ולא ירק), שהחל להתפשט ממרכז אמריקה לפני אלפי שנים לשאר העולם והפך פופולארי מאוד בעיקר עקב היותו דגן שקל וזול לגידול. אוכלוסיות מסורתיות היו משרות את גרעיני התירס המיובשים, משרים ומתסיסים אותו, עד שהפך למזון שמתאים לעיכול שלנו. אך כיום התירס בתעשייה הוא חומר גלם בסיסי וזול למוצרים רבים.  השאלה היא, האם הוא בריא?

 

כשאנחנו בוחנים האם מזון מסויים אכן ראוי למאכל, עלינו לשאול 2 שאלות:

 

האם הוא מזין?

האם הוא מכיל חומרים המזיקים לנו?

 

וזה לא אומר שכל מזון שנכניס לפה צריך להיות המזון המזין ביותר שנוכל לאכול, או שהוא חייב להיות 100% לא מזיק!

זה עניין של הרכב ארוחות וטווח מסויים של "מזין".

לדוגמה, שמנים צמחיים עשויים להיות בקצה אחד של הטווח. יש להם ערך תזונתי כמעט אפסי, והם רעילים מאוד מהרבה בחינות (הם משבשים את רובד חיידקי המעיים, גורמים לחוסר איזון בין אומגה 6 לאומגה 3, משבשים תפקוד תקין של הורמונים ואותות עצביים וכו'). מצד שני, גהיי או כבד בקר מבושל יכולים להיות בקצהו השני של הטווח. למזונות אלה יש כמויות של חומרים מזינים (במיוחד ויטמינים ומינרלים), ויש בהם מעט מאוד רעלנים פוטנציאליים שיזיקו לגוף. זה לא אומר שצריך לאכול רק גהיי וכבד בקר מבושל כל היום, כן?

 

אז היכן נמצא התירס?

 

תירס הוא בהחלט בקצהו "הלא נכון" של הטווח. לתירס, כמו לרוב הדגנים, אין ערך תזונתי גבוה. זה לא אומר שיש לו אפס ויטמינים או מינרלים, אבל ביחס לכמות שאוכלים, יש לו הרבה פחות מלרוב הירקות, פירות ים, הבשרים, הפירות, או האגוזים. זה פשוט עניין של חישוב כמה ויטמינים ומינרלים תירס מספק.

בנוסף, תירס מזיק לגוף, במיוחד לאדם עם בעיות מעיים:

כמו כל דגן, תירס מכיל פרולמינים, שהם סוג של חלבונים שהגוף מתקשה לפרק כראוי וזה עלול להוביל או להחריף פגיעה במעי וצמיחה של חיידקים מזיקים במעיים.

בגלל שזהו חלבון שלגוף קשה לעכל, הוא למעשה משקיע ויטמינים ומינרלים משלו בתהליך, כלומר- תירס בפועל "מבזבז" לנו חומרים טובים במקום לתרום לנו!

 

במיוחד כשמדובר בתזונת ילדיכם-

נסו לצמצם ככל הניתן צריכה של מוצרי תירס.  והוא מתחבא במוצרים רבים אז כדאי לדעת לזהות! להלן רשימה חלקית:

 

קלחי תירס, קמח תירס, טאקו, טורטיות, צ'יפס תירס, לחם תירס, פולנטה, פופוקורן, סורביטול (הממתיק המלאכותי), דגני בוקר (קורנפלקס) רטבים מעובים עם עמילן תירס או סירופ תירס עתיר פרוקטוז.

 

 

Please reload