הגיעה שעת השמש!

זמן להתקלף מקליפות הבגדים, ולצאת לשמש.

אני ממליצה בחום על חשיפה לאור שמש בשפע כמקור לויטמין D העיקרי, מאחר והשמש מספקת גלי UVB מועילים. 

 

לרובנו כיום חסר ויטמין D, מכיון שאיננו יוצאים כמעט החוצה.

 

תפקידיו של ויטמין D

 

מסתבר שוויטמין D חשוב ובעל תפקיד מרכזי, לא רק במניעת דלדול עצמות (אוסטיאופורוזיס) אצל נשים בגיל המעבר, אלא בשורה ארוכה של תפקודים בגופנו, בין השאר:

• מניעת התפתחות גידולים סרטניים

• הגנה על בריאות הלב

• בנייה ואיכות חיים של תאים

• בריאות העור

• בריאות הלבלב

• האטת תהליכי הזדקנות

• תהליכי ומנגנון שינה תקינים

• שמירה על חוש השמיעה

• פוריות

• ביצועים ספורטיביים/אתלטיים.

• בריאות העיניים

• תקינות מערכת כלי הדם

• תקינות ובריאות מערכת הנשימה

• תקינות מערכת החיסון

• מצב הרוח (אנטי-דכאוני)

• שמירה על משקל גוף מאוזן, כולל מטבוליזם של פחמימות ושומנים

• בריאות השיער

• בריאות וחוזק העצמות (בגלל תפקידו בספיגת סידן וזרחן לעצם)

• בריאות מערכת השרירים

• תקינות ויעילות מערכת העיכול וספיגת אבות המזון בה.

 

מצבים של חוסר

רמה נמוכה של ויטמין D קשורה ישירות לתחלואים רבים של החברה המודרנית, ביניהם:

• מחלות לב

• השמנת יתר

• סוכרת

• מחלת מעי דלקתית (קרוהן וקוליטיס)

• דלקת פרקים

• טרשת נפוצה

• אוסטיאופורוזיס (דלדול עצמות)

•  16 סוגי סרטן, ובינהם: סרטן שד, סרטן המעי הגס, סרטן הרחם, סרטן הקיבה, לבלב, ערמונית, ועוד.

 

בעוד מדענים מתייחסים לויטמין D כויטמין, הוא למעשה הורמון סטרואידי המתקבל מחשיפה לשמש, מקורות מזון, ותוספים.  

 

סוגים נפוצים של ויטמין D הם ויטמין D2 ו-D3. בהשוואה ל-D2, ויטמין D3 הוא יותר יעיל ב- 87 אחוזים, והוא הצורה המועדפת לטיפול.

 

 

למרות שרוב רופאי העור יגידו לכם, שכדאי להימנע מחשיפה לשמש כדי למנוע מחלות כמו סרטן, חשיפה יכולה למעשה לסייע במניעת סרטן עור - ויש מחקרים המאשרים זאת. התרחשות מלנומה נמצאה בירידה עם חשיפה גדולה יותר לאור שמש. על פי מחקר שפורסם בכתב העת האירופי לסרטן, מלנומה נמצא שכיחה יותר בעובדים שבילו זמן בבית, ובחלקי גוף שאינם חשופים לשמש.

 

השמש פולטת שני סוגים של אורכי גל בזמנים שונים ביום: קרני UVA ו- UVB.  לייצור הוויטמין D הגוף דורש .UVB  לקרני UVA, לעומת זאת, יש אורכי גל ארוכים יותר ויכולות לחדור את שכבת האוזון, כמו גם עננים וזיהום.  חשיפה תכופה לסוג זה של גל מעלה את סיכון לסרטן העור והזדקנות העור.

 

חשיפה מקרית של הידיים והפנים אל השמש אינה מהווים חשיפה לאור שמש מספקת. למעשה, חלקים גדולים של העור  צריך להיות חשופים לשמש. עם זאת, חשיפת יתר לשמש יכולה לגרום לכוויות שמש, אשר תגדיל את הסיכון לסרטן העור והזדקנות מוקדמת של העור.

 

ברגע שמקבלים כמות נכונה של אור שמש, הגוף מפסיק לייצר ויטמין D בגלל מנגנון הויסות העצמי שלו.  על כן אין מה לחשוש מעודף ויטמין D (לעומת ויטמין בתוסף, שם יש לשים לב למינונים המומלצים).

 

הנה כמה גורמים חשובים אחרים בחשיפה בטוחה לאור השמש (בהשראת מאמרו של ד"ר מרקולה, רופא וחוקר מארה"ב, בנושא):

1. זמן - הזמן הטוב ביותר לחשוף את עצמך השמש הוא קרוב לצהריים ככל האפשר (בשעון הקיץ, בדרך כלל סביב 1 בצהריים). קרני UVB, בניגוד לקרני UVA שנמצאות לאורך כל היום, הן נמוכות מאוד בבוקר ובערב, ונמצאות בשפע בצהריים - סביב 10:00-14:00. חשפו את העור לאור שמש ישיר בין זמנים אלה למשך זמן קצר, ויצרתם ויטמין D3 איכותי ביותר.

 

2. פיגמנטציה של עור - אנשים בעלי עור בהיר עשויים להגיע למקסימום ייצור ויטמין D תוך 10 עד 20 דקות, או כאשר העור הופך לגוון בהיר של ורוד. עם זאת, בעלי עור כהה יותר, סביר להניח שצריכים להישאר בשמש זמן רב יותר.

 

3. חלקי גוף רגישים - העור הממוקם סביב העיניים דק יותר בהשוואה לאזורים אחרים בגוף. מאחר ויש לו שטח פנים קטן, הוא לא יתרום הרבה ליצירת וויטמין D.  צריך להגן על חלק זה של הפנים, כפי שהוא מאוד נוטה לפיגמנטציה והתקמטות לא רצויים. יש להשתמש במסנני קרינה בטוחה או כובע להגנה על העיניים.

אם משתזפים יתר על המידה ("נשרפים"), אלוורה היא אחת התרופות הטובות ביותר כדי לעזור לתקן את העור. צמח זה עשיר בגליקונוטריינטים שיעזרו לריפוי. רצוי להשתמש בג'ל מצמח אלוורה טרי.

 

4. באזורים טרופיים יש שפע של אור שמש, יש מדינות שבקושי יש חשיפה, למשל ברוב יבשת ארה"ב.  אין הרבה הגיון לחשוף את העור לשמש כאשר הטמפרטורה נמוכה מ -10 מעלות צלזיוס.

 

בעונה שמשית זו בישראל, צאו לספוג ויטמין D! 

כוונו לכם תזכורת יומית לשעה 11:40 וצאו להפסקה בת 10 דקות בעור חשוף כמה שניתן.

 

 

 

Please reload