ממה להימנע כשנמנעים מגלוטן?

May 15, 2016

חיטה, שעורה ושיפון הינם מהדגנים הנפוצים בעולם וקיימים בשפע מזונות מתועשים. הגלוטן הוא רק אחד מהחומרים הבעייתיים בהם, ויש סיבות טובות להימנע מהם לחלוטין בתזונה. גם למי שלא התגלתה אצלו רגישות לגלוטן או צליאק.

בשנים האחרונות התפתחה מודעות רבה יותר לרגישות לגלוטן וגם למחלת הצליאק ("דגנת" בעברית).

גלוטן כולל חומרים בשם גליאדינים וגלוטנינים, שנמצאו כבעייתיים כיון שמגדילים את חדירּות המעי וכנראה מאפשרים בכך חדירה של אנטיגנים שבאופן רגיל לא היו חודרים ומגיעים לזרם הדם.

סימני הרגישות לגלוטן הן רבים ומאוד לא ספציפיים, ובעולם הרפואי יודעים כי כיום רוב הרגישים לגלוטן עוד לא אובחנו. חלק מהסימפטומים שנמצאו קשורים הם: הקאות חוזרות ללא הסבר, אנמיה מחוסר ברזל שלא מגיבה לטיפול, קומה נמוכה, ותופעות מחוץ למערכת העיכול הכוללות: הפרעות פסיכיאטריות שונות, תופעות נוירולוגיות כמו פרכוסים בלתי נשלטים, ארתריטיס, פגיעה באמייל השיניים, הפטיטיס וחוסר פוריות בלתי מוסבר. 
מדובר בסימפטומים בעת אכילת מוצרים המכילים גלוטן המשתפרים בעת הוצאת הגלוטן מהתזונה.

קיימת הפרדה בין צליאק, אלרגיה לחיטה ורגישות לגלוטן, אך הטיפול בשלושת מצבים אלה זהה: תזונה ללא גלוטן. זהו הטיפול היחיד, גם בעולם הרפואה. אי שמירת התזונה, נוסף לנזק הנגרם לרירית המעי, עלולה להעלות סיכון למחלות מעי ועד לגידולים.

תעשיית המוצרים נטולי הגלוטן מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה. בתזונה ללא גלוטן מוחלפים החיטה השעורה והשיפון, המזיקים לחולי דגנת, במזונות על בסיס אורז, תפוחי אדמה ותירס שמותרים לצריכה. לגבי שיבולת שועל יש עדיין תהיות עד כמה היא בטוחה לחולי דגנת ונראה שבכמויות לא גדולות היא בטוחה.

למטופלים רבים שלי אני מרכיבה תפריט נטול דגנים מסיבות רבות, גם אם אינם הוכחו כרגישים לגלוטן. הסרת דגנים מהתזונה עשוייה להפחית תסמינים של מעי רגיז, בעיות עור, מיגרנות, אלרגיות, השמנה ותסמונת מטאבולית. הרבה פלאים קורים כשמסירים דגנים מהתזונה, וניתן בהחלט לחיות כך ולהיות שבעים ושמחים לאורך זמן רב.

המסר החשוב ביותר לנמנעים מגלוטן: שימו לב לתחליפים והישמרו מתחליפים מתועשים! רוב המוצרים שמתנוססת עליהם ההבטחה "ללא גלוטן", רחוקים מלהיות מזון בריא עבורכם! רובם מתבססים על קמח תירס, שהינו דגן בעייתי בפני עצמו ואינו מזין, וכמו רוב המוצרים המתועשים, מכילים חומרים משפרי טעם ומאריכי חיי מדף. במילים אחרות- ליצרנים יש אינטרס למכור מוצר, ולא לשמור על בריאות הצרכן.

זו אחריותנו הבלעדית לבחור נכון את מזוננו, לקנות חומרי גלם טבעיים כמה שניתן ולהכין בעצמנו את הארוחות כך שנדע בדיוק מה נכנס לגוף שלנו. אל תסמכו על התעשייה שתאכיל אתכם.

Please reload