על ג'לטין וסוכריות

March 30, 2016

אם כבר סוכריות- אז שיהיו סוכריות בריאות!

מציעה לכם רעיון להכנה פשוטה לסוכריות לילדים (ולכם), בצבעים ומתיקות של פרי טבעי, המבוססות על אבקת ג'לטין.

יש הרבה יתרונות מדהימים לאכילת ג'לטין, כולל שיפור במצב העיכול, העור, ובריאות הנפש. בנוסף, ג'לטין יכול לשמש להכנת קינוח טעים, טבעי ומזין!

 

דיאטות מסורתיות בדרך כלל היו עשירות בג'לטין לעומת התזונה המודרנית, כי תרבויות אלה החכימו לצרוך את כל חלקי החיה, אף-עד-זנב, כולל חלקים עשירים מאוד בג'לטין, כגון עור, גידים, עצמות רכות, וחלקים ג'לטינים אחרים של בשר.  מחלקים אלה מייצרים היום את אבקות הג'לטין שנמכרות במרכולים.

איבדנו את הנוהג של אכילת החיה בשלמותה, אנשים רבים, ולא רק צמחונים, בדרך כלל לא אוכלים הרבה (או כלל לא!) מוצרים מן החי. משמעות הדבר היא כי אנחנו אוכלים הרבה פחות ג'לטין מאשר אבותינו, אם בכלל. חמש הסיבות הבאות מסבירות למה כמעט לכולם – גם לצמחונים - חשוב לאכול ג'לטין על בסיס קבוע!

1. ג'לטין עשיר בגליצין.

כשאוכלים חלבון מן החי צריך מספיק מחומצת האמינו גליצין כדי לאזן את המתיונין מהבשר, ובכך להוריד רמות הומוציסטאין בדם. הומוציסטאין הוא גורם סיכון משמעותי למחלות קשות כמו מחלות לב, שבץ, מחלת נפש, ושברים. (זה עשוי להסביר מדוע חוקרים לפעמים מוצאים קשר בין צריכת בשר גבוהה לבין מחלות שונות.)

2. ג'לטין משקם את המעי.

ג'לטין יכול גם לשפר את תפקוד המעיים ויכולת עיכול על ידי שיפור הפרשת חומצת קיבה ושחזור רירית בריאה במעי; חומציות נמוכה בקיבה ומעי דליף אלו שתי בעיות עיכול נפוצות בחברה המודרנית. לעתים קרובות זו הסיבה לאי סבילות למזון, אלרגיות, מחלות דלקתיות ומחלות אוטואימוניות.  ג'לטין גם סופח מים ועוזר לשמור נוזל במערכת העיכול, מסייע למעבר תקין במעי ולמעיים בריאים.

3. ג'לטין משפר את מראה ובריאות העור.

ג'לטין הוא מקדם ידוע לבריאות העור. ג'לטין מספק גליצין ופרולין, שתי חומצות אמינו המשמשות בייצור של קולגן. קולגן הוא אחד המרכיבים המבניים העיקריים של העור, כך שאספקת אבני הבניין של חלבון חשוב זה יכולה להבטיח ייצור מספיק ממנו.

תזונה עשירה ג'לטין עשויה גם להגן מפני השפעות ההזדקנות של אור השמש, מניעת קמטים בעתיד. אז אם אתם אוכלים ג'לטין, העור שלכם יותר עמיד ופחות ניזוק מקרינת השמש.

4. ג'לטין מגן על המפרקים.

ניתן להשתמש בג'לטין כדי לשפר את בריאות המפרקים ולהפחית דלקות. מחקרים מראים כי ספורטאים חוו פחות כאב במפרקים, כאשר צרכו קולגן. 

כמו כן, במקרים של מחלות פרקים או עצם דלקתיות כמו דלקת פרקים או אוסטאופורוזיס, צריכה נאותה של ג'לטין עלולה לעזור לנהל דלקת וכאב במפרקים, ולבנות עצמות חזקות יותר.

5. ג'לטין מסייע לשינה.

גליצין מהג'לטין נמצא מסייע לשינה. מחקר אחד מצא כי 3 גרם של גליצין שניתן לנחקרים לפני השינה ייצר שיפורים מדידים באיכות שינה. זאת ללא תופעות לוואי מטרידות, בניגוד לתרופות ואפילו עזרי שינה טבעיים כמו מלטונין, אשר עלול לפעמים לגרום לתחושת שיכרון.

גליצין גם ממתן הולכה עצבית, אשר יכול להפחית חרדות ולקדם רוגע נפשי. הסיבה לכך היא כי גליצין הוא נוגד נוראפינפרין, הורמון הלחץ, שגורם תחושות של חרדה ובהלה. ג'לטין עשוי לעזור לשמור על רוגע ושינה כל הלילה.

סיבות טובות לצרוך ג'לטין, לא? אז עכשיו- איך משיגים אותו?

הדרך המסורתית כדי לקבל ג'לטין היא מחלקי חיות כגון עור, בשרים ג'לטינים, ומרק עצם. אלו האוכלים תזונת פליאו או תזונה קדמונית, בקלות יוכלו לכלול מזונות אלה, אבל צמחונים יתקשו להשיג ג'לטין מתוך תזונה צמחית. ג'לטין נמצא רק במזונות מן החי שמגיעים מהגוף של החיה עצמה.

לצמחונים, לילדים שאינם מרבים באכילת בשר וגם לאוכלי כל, כדאי לצרוך אבקת ג'לטין איכותית (בכל סופר מרקט יש) להוסיף למזון או ליצור קינוחים ג'לטינים בריאים. ג'לטין הוא הרבה יותר קל לעיכול מאשר בשר שריר, מה שהופך אותו מזון נגיש יותר לאלה המתקשים לצרוך בשר.

אבקת ג'לטין עשויה מחלבון שלם, זהו הסוג המשמש לייצור סוכריות ג'לי או חטיפי ג'לי, וחייב להיות מומס לתוך נוזל חם.

ג'לטין מעצמות דגים זמין עבור אלו המעדיפים שלא לצרוך בקר.

מי שיהיה עליו להיות זהיר לגבי צריכת אבקות ג'לטין או ג'לטין הם אלה עם אי סבילות להיסטמין; חלק מאנשים מדווחים על תגובת היסטמין למזונות אלה ובכך ג'לטין עשוי להיות לא מתאים לאלה עם אי סבילות חמורה.

המתכון הוא פשוט: 3/4

 כוס של מיץ פרי סחוט (אשכולית, תפוז, או תותים טחונים בבלנדר מוט)

שקית אבקת ג'לטין.

תבנית פרלינים מסיליקון.

להמיס בסיר קטן את אבקת הג'לטין בתוך המיץ (לא להוסיף נוזל נוסף), לערבב היטב.

לשפוך את הבלילה לתבנית פרלינים, ולמקרר.  תוך שעתיים יש לכם סוכריות...

Please reload