ויטמין D

December 11, 2015

חנוכה חג האור. אור השמש. זה מה שאני והקטני עושים בחופש חנוכה- סופגים ויטמין D.
אני ממליצה בחום על חשיפה לאור שמש בשפע כמקור לויטמין D העיקרי, כי השמש מספקת גלי UVB מועילים.

 

לרובנו כיום חסר ויטמין D, מכיון שאיננו יוצאים כמעט החוצה.
ויטמין D חיוני למבנה גנטי תקין, והוא תורם למנגנונים רבים של הגנה מפני סרטן.
ויטמין D הכרחי לחוזק העצמות ובתוספת של ויטמין K2 יסייע יותר למניעת אוסטאופורוזיס מאשר כל תוסף סידן.

 

בעוד מדענים מתייחסים לויטמין D כויטמין, הוא למעשה הורמון סטרואידים המתקבל מחשיפה לשמש, מקורות מזון, ותוספים.

סוגים נפוצים של ויטמין D הם ויטמין D2 ו-D3. בהשוואה ל-D2, ויטמין D3 יותר יעיל ב- 87 אחוזים, והוא הצורה המועדפת לטיפול.

 

למרות שרוב רופאי העור יגידו לכם, שכדאי להימנע מחשיפה לשמש כדי למנוע מחלות כמו סרטן, חשיפה יכולה למעשה לסייע במניעת סרטן עור - ויש מחקרים המאשרים זאת. נמצאה ירידה במקרי מלנומה עם חשיפה גדולה יותר לאור שמש. על פי מחקר שפורסם בכתב העת האירופי לסרטן, מלנומה נמצא שכיחה יותר בעובדים שבילו זמן בבית, ובחלקי גוף שאינם חשופים לשמש.
כלומר, למרות שחשיפה לשמש עלולה לגרום לכוויות שמש, אשר תגדיל את הסיכון לסרטן העור והזדקנות מוקדמת של העור, הימנעות מהשמש ומחסור בויטמין D יסכנו אתכם הרבה יותר.

השמש פולטת שני סוגים של אורכי גל בזמנים שונים ביום: קרני UVA ו- UVB. לייצור הוויטמין D הגוף דורש UVB . לקרני UVA, לעומת זאת, יש אורכי גל ארוכים יותר ויכולות לחדור את שכבת האוזון, כמו גם עננים וזיהום. חשיפה תכופה לסוג זה של גל מעלה את סיכון לסרטן העור והזדקנות העור.

 

חשיפה מקרית של הידיים והפנים אל השמש אינה מהווים חשיפה לאור שמש מספקת. כדי לייעל את רמות ויטמין D, חלקים גדולים של העור שלכם צריכים להיות חשופים לשמש. 
ברגע שמקבלים כמות נכונה של אור שמש, הגוף מפסיק לייצר ויטמין D בגלל מנגנון הויסות העצמי שלו. על כן אין מה לחשוש מעודף.

 

הנה כמה גורמים חשובים אחרים בחשיפה בטוחה לאור השמש (בהשראת מאמרו של ד"ר מרקולה, רופא וחוקר מארה"ב, בנושא):

1. זמן - הזמן הטוב ביותר לחשוף את עצמך השמש הוא קרוב לצהריים ככל האפשר (בשעון הקיץ, בדרך כלל סביב 1 בצהריים). קרני UVB, בניגוד לקרני UVA שנמצאות לאורך כל היום, הן נמוכות מאוד בבוקר ובערב, ונמצאות בשפע בצהריים - סביב 10:00-02:00. חשפו את העור לאור שמש ישיר בין זמנים אלה למשך זמן קצר, ויצרתם ויטמין D3 איכותי ביותר.

 

2. פיגמנטציה של עור - אנשים בעלי עור בהיר עשויים להגיע למקסימום ייצור ויטמין D תוך 10 עד 20 דקות, או כאשר העור הופך לגוון בהיר של ורוד. עם זאת, בעלי עור כהה יותר, סביר להניח שצריכים להישאר בשמש זמן רב יותר.

 

3. חלקי גוף רגישים - העור הממוקם סביב העיניים דק יותר בהשוואה לאזורים אחרים בגוף. מאחר ויש לו שטח פנים קטן, הוא לא יתרום הרבה ליצירת וויטמין D. צריך להגן על חלק זה של הפנים, כפי שהוא מאוד נוטה לפיגמנטציה והתקמטות לא רצויים. יש להשתמש במסנני קרינה בטוחה או כובע להגנה על העיניים.

 

אם משתזפים יתר על המידה ("נשרפים"), אלוורה היא אחת התרופות הטובות ביותר כדי לעזור לתקן את העור. צמח זה עשיר בגליקונוטריינטים שיעזרו לריפוי. רצוי להשתמש בג'ל מצמח אלוורה טרי.

 

4. שימוש בסבון - כאשר קרני UVB פוגעות בפני השטח של העור, העור משתמש בהן ובכולסטרול, כדי לייצר ויטמין D3. עם זאת, הוויטמין D3 המיוצר לא נכנס מיד לזרם הדם. זה עלול לקחת עד 48 שעות לפני שוויטמין D3 חודר למחזור הדם.

 

כאשר מתקלחים מיד לאחר חשיפה לשמש, מסתכנים למעשה בשטיפת הוויטמין D3 שנוצר על ידי העור ובאופן פוטנציאלי מפחיתים את יתרונות החשיפה לשמש.

 

באזורים טרופיים יש שפע של אור שמש, יש מדינות שבקושי יש חשיפה, למשל ברוב יבשת ארה"ב. אין הרבה הגיון לחשוף את העור לשמש כאשר הטמפרטורה נמוכה מ -10 מעלות צלזיוס.

 

בעונה זו יש מעט ימי שמש בישראל, נצלו אותם וצאו לספוג ויטמין D! 
כוונו לכם תזכורת יומית לשעה 11:40 וצאו להפסקה בת 10 דקות בעור חשוף כמה שניתן.

 

 

 

 

Please reload