תזונת פליאו

>

תזונת

פליאו

תזונה שאני מאוד מאמינה בה היא תזונת הפליאו.

התזונה "המודרנית" כפי שאנחנו מכירים אותה היום מבוססת בעיקרה על דגנים מעובדים, קטניות, סוכר, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, חומרים משמרים, צבעי מאכל ושאר המצאות של תעשיית המזון, שמטרתה העיקרית הינה לאו דווקא תזונה בריאה אלא רווח כלכלי.

 

יש לזכור שתזונה מבוססת חקלאות היא המצאה חדשה יחסית מבחינה אבולוציונית. גנטית חיינו  במשך מיליוני שנים במסגרת חברתית של ציידים לקטים בה התזונה מבוססת בעיקרה על בשר ודגים, ירקות שורש אליהם לא הגיעו חיות אחרות וקצת זרעים, אגוזים ופירות.

 

הטענה העיקרית בפליאו הינה כי פרק זמן של עשרת אלפים שנה אינו מספיק על מנת לפתח מערכת עיכול המתאימה לעיבוד המזונות "המודרנים", כי גנטית אנחנו עדיין לא שונים מהותית מהאדם הקדמון שחי לפני עשרות אלפי שנים וכי התזונה שלנו צריכה להיות מבוססת על אותם עקרונות תזונה לפיהם חי ואכל אותו אב קדמון שלנו.

ולא, האדם הקדמון לא מת בגיל 30... מחקרים ארכיאולוגים מראים שאם אותו אב קדמון שלנו הצליח לשרוד את שנות הילדות ולא הוכש, נטרף, או נהרג בקרב הוא הצליח לחיות מספר שנים רב.  בנוסף, גם מצב השיניים, העצמות ובריאותו הכללית היו טובים יותר מאדם ממוצע בימינו החי בעולם המערבי.

 

אבל עזבו את האדם הקדמון... מה שסבתא של סבתא שלכם לא הכירה, אין סיבה שאתם תאכלו!

 

בפועל, גופנו עדיין לא התרגל למתקפה הכימית הזו ויש מחקרים רבים שטוענים כי מרבית מחלות העולם המודרני ובכללן סוכרת, השמנת יתר, אלצהיימר, צליאק, קרוהן ומחלות אוטואימוניות רבות אחרות נגרמות בשל תזונה זו.

 

בתזונת פליאו למעשה אוכלים מזונות טבעיים, פשוטים, דחוסים ברכיבים תזונתיים.  למשל:

בשר, דגים (עדיף דגי מים עמוקים), ביצים, פירות וירקות ושמנים רוויים וחד בלתי רוויים מאגוזים, שמן זית, שמן אבוקדו, ושומן מחיות שגדלו בעיקר על רעייה ולא הואבסו בתערובות דגנים וקטניות.

 

ומה לא אוכלים?

דגנים – חיטה, שעורה, שיבולת שועל, קינואה, דוחן ואת כל מוצריהם.

קטניות – שעועית, עדשים, חומוס, פול, תירס וסויה. יש גישות בפליאו שמתירות לאכול מעט קטניות שעברו דרכי הכנה מסורתיות כהשרייה, הנבטה והתססה, פעולות המפחיתות את כמות הרעלנים בהן, בפרט לקטינים.

סוכר – לבן, חום, דמררה, סוכר קנים, גלוקוז, סירופ תירס (לא תאמינו בכמה מזונות הוא נמצא), אלכוהול ותפוחי אדמה שהם בעצם סוכר במסווה.

מזונות מעובדים –במיוחד אלה המכילים שמנים צמחיים מזוככים, סוכר, וחומרים כימיים.

מוצרי חלב- שנויים במחלוקת בתזונת הפליאו. ישנם כאלה שעיכול חלב עובד אצלם היטב, אצל כל האחרים אכילת מוצרי חלב גורמת בפועל לנזקים ומגוון בעיות.

 

מהם היתרונות בתזונת פליאו?

הרבה ממטופליי ומכריי המתבססים על תזונת פליאו מדווחים על ירידה במשקל, שיפור באנרגיה וברמת התפקוד היומיומית שיפור במדדי בדיקות דם כמו רמת הסוכר בדם, שומנים בדם, מדדי דלקת (CRP) ושיפור בחומרת מחלות אוטואימוניות מהם סבלו.

 

לטעמי, שווה להתנסות למשך חודש בתזונה, ולאחר מכן לנסות ולהחזיר כל מיני מזונות... רוב הסיכויים שכבר לא תרצו, בגלל ההרגשה הטובה.