תזונה ים תיכונית

>

תזונה

ים תיכונית

עוד כיוון תזונתי מעניין שאני לעיתים ממליצה עליו למטופליי הוא התזונה הים- תיכונית.

בדיאטה ים תיכונית הכוונה היא לסוג התזונה המסורתי ממדינות אירופה השוכנות לחופי הים התיכון: יוון, איטליה, וספרד.

 

מחקר ארוך טווח שמסקנותיו פורסמו לאחרונה, בדק את השפעת התזונה הים תיכונית על אנשים הנמצאים בסיכון ללקות במחלת לב, לעומת השפעת דיאטה דלת שומן רגילה. תוצאות המחקר הראו כי דיאטה ים תיכונית עשויה לצמצם את הסיכון ללקות במחלת לב.

 

תזונה ים תיכונית והסינדרום המטבולי

 

הקשר בין תזונה ים תיכונית לתסמונת המטבולית אובחן מייד. יתר לחץ דם, השמנה באיזור הבטן ומחלות כרוניות אחרות, צנחו בשיעורים גבוהים בקרב אלה שנמצדו לתזונה הים תיכונית. ירד הסיכון להופעת כל מחלות אלה בקרב בעלי סיכון, ומי שכבר חלה, שיפר דרמטית את המצב. התזונה הים תיכונית תורמת להפחתה של סיכון למחלת לב, יתר לחץ דם, טריגליצרידים גבוהים ותנגודת לאינסולין, ובעיקר מפחיתה את רמתם של סמני דלקת בדם . צריכת תזונה ים תיכונית בקרב אנשים עם תסמונת מטבולית במשך שנתיים הפחיתה אצלם רמות CRP, אינטרלויקין 6 ותאי דם לבנים, פיברינוגן והומוציסטאין.

 

לסיכום, ניתן לומר כי תזונה ים תיכונית מתאימה למניעה ולטיפול בתסמונת המטבולית. האפקט של תזונה ים תיכונית בהפחתת סמני התסמונת המטבולית גדל כאשר מוסיפים לדיאטה המסורתית 30 גר' אגוזים ליום מסוגים שונים.

 

התזונה מכילה כמות גדולה של ירקות ופירות טריים מדי יום, שימוש בשמן זית, אכילת אגוזים ושקדים, העדפת דגים על פני בשר ובשר לבן לעומת בשר אדום. כמו כן במדינות אלה נהוג לשתות יין אדום כחלק מהארוחה.

 

אז האסטרטגיה האופטימלית נראית אכילת ארוחה גדולה באמצע היום - מתישהו בין 12:00-15:00 ורק כמות קטנה בשעות הערב. מעניין שזה דפוס האכילת הים תיכוני המסורתי הטיפוסי. הם באופן מסורתי אכלו ארוחת צהריים גדולה, ואחריה מנוחת צהריים ולאחר מכן משהו קטן כמעט בגודל חטיף ל'ארוחת ערב'. אמנם לעתים קרובות אנו חושבים על התזונה הים תיכונית כבריאה כתוצאה מסוג המזון, אבל העיתוי של הארוחות יכול גם לשחק תפקיד.

 

מילת עצה אחת סופית - כולנו צריך בהחלט לקחת סיאסטה. אפילו יותר טוב, לקחת מנוחת צהריים על שפת האגם בערסל.