יתר לחץ דם

>

יתר

לחץ דם

לחץ דם גבוה הוא בעיה בריאותית נפוצה היום. כמעט שליש מהמבוגרים בארה"ב סובלים מלחץ דם גבוה – אולי גם אתם, או מישהו במשפחה? לחץ דם גבוה הוא לא בהכרח משהו שניתן להרגיש, אבל הוא מעלה את הסיכון למצבים חמורים כגון שבץ והתקפי לב.

פוסטים קשורים
Please reload

הטיפול הרגיל ללחץ דם גבוה היום הוא תרופות. אבל ניתן להשיג לחץ דם מאוזן גם בלי כדורים או תופעות לוואי – וגם לשפר את הבריאות ולרדת במשקל, על ידי שינוי באורח החיים.

 

מהו לחץ דם?

לחץ דם הוא בדיוק מה שזה נשמע: הלחץ בכלי הדם. עם כמות נורמלית של דם, לב בריא וכלי דם בריאים, אלסטיים, לחץ הדם יהיה נורמלי.

לחץ דם נמוך יכול לגרום  לסחרחורת, במיוחד מיד בקימה מישיבה. זה בדרך כלל לא מזיק ויכול להיות כתוצאה מהתייבשות או מחסור במלח.

לחץ דם מעט גבוה או בינוני יתן לעתים רחוקות  סימפטומים ברורים (כאב ראש קל, עלול להתעורר לעתים).  לחץ דם גבוה מאוד יכול לגרום כאבי ראש קשים, עייפות ובחילה. לחץ דם גבוה הוא התוצאה של כמות מוגברת של נוזל ומלחים בדם, וגם של דפנות כלי דם המתעבות ומתקשות יותר מהרגיל.

מכיון שלחץ דם גבוה לעתים קרובות אינו מורגש, די שכיח שאנשים חיים כך ללא ידיעתם לכמה זמן. כיון שזה גורם סיכון, זה עשוי להיות חכם לבדוק את לחץ הדם כל כמה שנים, גם אם אתה מרגיש בריא באופן כללי. עצה זו מופנית בעיקר כלפי אנשים בגיל העמידה או מבוגרים יותר, כיון שלחץ דם גבוה הופך שכיח יותר עם הגיל.

אם אתה בריא, ולא מטופל כרגע בתרופות להורדת לחץ דם, לחץ דם נמוך יותר מהממוצע לא צריך להיות סיבה לדאגה.

לחץ דם אידיאלי, בריא, הוא לא מעל 120/80. זה מה שיש לאנשים צעירים, בריאים ורזים.

 

לרוב האנשים בעולם המערבי, לעומת זאת, יש לחץ דם גבוה מזה. לחץ דם גבוה נפוץ באנשים בגיל העמידה ומבוגרים יותר, במיוחד באלה הסובלים מעודף משקל.

בין לחץ סיסטולי 120-140 ולחץ הדיאסטולי 80-90 נחשב להתחלה של יתר לחץ דם. זעוד אין צורך לטפל בו, באנשים בריאים, אבל ייתכן שהוא מבשר שיש מקום לשיפור הבריאות על ידי שינויים באורח החיים.

 

אוכלוסיות ילידים שלא אוכלות תזונה מערבית נוטות ללחץ דם מצוין, אפילו בגילאים מבוגרים. אנו יכולים ללמוד ולקבל השראה מהם.

הסוג הנפוץ יותר באופן גורף של לחץ דם גבוה הוא מהסוג שאין לו סיבה ברורה, מה שנקרא יתר לחץ דם ראשוני.  במקרים אלה הוא לעתים קרובות חלק ממה שנקרא "תסמונת מטבולית", הידוע גם כמחלת העולם המערבי:  סוכר גבוה בדם, HDL  נמוך, שומנים גבוהים בדם, השמנה בטנית- כל אלה קשורים ביתר לחץ דם ומנבאים סיכון למחלות לב.

 

החדשות הטובות הן, שאם מגיעים לשורש והסיבה לכך, לעתים קרובות ניתן לשפר את כל סמנים אלה עם שינוי פשוט באורח החיים.

תסמונת מטבולית נגרמת בדרך כלל על ידי אכילת יותר פחמימות מכפי שהגוף יכול להתמודד. זה נכון בעיקר לפחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה שמתעכלות במהירות, כגון קמח לבן וסוכר טהור. תלוי ברמת הרגישות, ניתן לחוות את אותם סימפטומים מפחמימות יותר מורכבות ובעלות ערך גליקמי נמוך.

פחמימות מתחילות להתפרק לסוכרים פשוטים ברגע שמגיעות לקיבה (לדוגמא, עמילן בלחם ופסטה הופכים לגלוקוז) מה שמעלה את רמות הסוכר בדם ברגע שמגיע אל זרם הדם. הגוף מייצר אז יותר הורמון אינסולין, במטרה לטפל ברמות הסוכר בדם.

אינסולין הוא הורמון אחסון השומן העיקרי בגוף, ולכן יותר מדי אינסולין יכול להוביל לעודף משקל בטווח הארוך. בכמויות גדולות, זה יכול גם להפריע למטבוליזם הכולסטרול בגוף. מה עוד, שזה גם יכול להשפיע על לחץ הדם.

נראה כי רמות האינסולין גבוהות עלולות להוביל להצטברות של נוזל ומלח בגוף. תהליך זה מעלה את לחץ הדם. בנוסף, רמות גבוהות של אינסולין עלולות לעבות את הרקמה סביב כלי דם (שנחשבים שריר חלק ), אשר גם יכול לתרום ללחץ דם גבוה.

אכילת פחות פחמימות שוב ושוב הוכיחה שמפחיתה את רמות האינסולין וגם את לחץ הדם. אולי בגלל שדיאטה דלת פחמימות גם נוטה לשחרר מהגוף נוזלים שהצטברו, ומגבירה שחרור מלח דרך השתן.

מחקרים רבים בדיאטות דלות בפחמימות הראו לחץ דם משופר ועוד שיפורים מאשר בדיאטות אחרות. בתור "בונוס", דיאטה דלת פחמימות גם בדרך כלל מובילה לירידה במשקל ורמות סוכר בדם משופרות.