תזונה קטוגנית

>

תזונה

קטוגנית

מבחינתי, קטוגני הינו פרוטוקול מתוך תזונת הפליאו. 

במקרים מסויימים אני מוצאת שהוא מתאים לאנשים אך בתנאי שמדובר בתזונה טבעית וללא חומרים מעובדים.

 

קטוזיס הוא נושא שלעתים קרובות לא מובן.

 

נוכחותו נחשבת כשווה לרעב או סימן אזהרה שמשהו השתבש בחילוף החומרים שלכם. אבל זה רחוק מן האמת. קטונים – בניגוד לאמונה הרווחת ולמיתוס – הם מקור לאנרגיית ריפוי דרושה וחיונית בתאים שלנו שמגיעים מחילוף חומרים תקין של שומן.

 

הגוף בכללותו משתמש בקטונים בצורה יותר יעילה ובטוחה מאשר במקור האנרגיה המגיע מפחמימות – סוכר הידוע גם כגלוקוז. הגוף שלנו מייצר קטונים אם אנחנו אוכלים דיאטה נטולת פחמימות או דיאטה דלת פחמימות (פחות מ-60 גרם פחמימות ליום). על ידי תזונה נמוכה מאוד בפחמימות או ללא פחמימות בכלל (כמו איש מערות) אנו הופכים להיות מותאמים לקטו.

 

למעשה, מה שידוע היום כדיאטה קטוגנית הוא טיפול מצויין וטבעי לאפילפסיה, אבל בימינו הידע אודות הדיאטה הקטוגנית זמין לכל העולם ומתפשט מפה לאוזן הודות לאפקט המרפא.

 

זה לא משמש רק כאורח חיים בריא, זה משמש גם למצבים כגון עוויתות, אפילפסיה, אוטיזם, גידולים במוח, מחלת אלצהיימר, מחלת לו גריג, דיכאון, שבץ, פציעות ראש, מחלת פרקינסון, מיגרנה, הפרעות שינה, סכיזופרניה, חרדה, הפרעות קשב וריכוז, עצבנות, מחלת שחלות פוליציסטיות, תסמונת מעי רגיז, רפלוקס גסטרו, השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם, אקנה, סוכרת מסוג 2, אי ספיקה נשימתית וכמעט כל בעיה נוירולוגית וגם סרטן.

 

איברי הגוף שלנו והרקמות עובדים הרבה יותר טוב כאשר הם משתמשים בקטונים כמקור לדלק, כולל המוח, הלב והכליות שלנו. לב פועם ובריא הוא כזה שמוקף בשכבות של שומן בריא. גם הלב וגם המוח עובדים 25% יעיל יותר על קטונים מאשר על סוכר בדם.

 

קטונים הם הדלק האידיאלי עבור הגוף שלנו שלא כמו גלוקוז – שהוא מזיק, פחות יציב, מערער יותר ולמעשה מקצר את תוחלת החיים.

 

קטונים אינם קושרים סוכר (glycating), כלומר, אין להם השפעה מקרמלת מזקינה על הגוף. קטוזיס בריא מסייע גם להרעיב תאי סרטן כיוון שהם אינם יכולים להשתמש בקטונים לדלק, ומסתמכים על גלוקוז בלבד לצמיחתם. מפעלי ייצור האנרגיה של התאים שלנו – המיטוכונדריה – עובדים הרבה יותר טוב על דיאטה קטוגנית כיוון שהם מסוגלים להעלות את רמות האנרגיה בדרך של שריפה יציבה, יעילה, וללא הפרעה. יתר על כן, הנתונים האחרונים מצביעים על כך שקטוזיס בנוסף מקל כאב ובעל השפעה אנטי דלקתית כללית.

 

קטוזיס ופעילות גופנית

 

מחקרים תצפיתיים הראו כי שימוש טיפולי של דיאטה קטוגנית לא דורש הגבלה של רוב העבודות הפיזיות או של פעילות הפנאי.

 

ביצועי סיבולת בספורט יכולים להתקיים גם בהעדר פחמימות בתזונת האדם.

 

כמו כן, ברור שתוצאה זו אינה נובעת מהורדה חד צדדית של פחמימות ויש לעקוב בזהירות אחר יישום הגבלת פחמימות בתזונה – תשומת לב לזמן הסתגלות הגוף לקיטוזיס, צריכת מינרלים מספקת, והגבלת מנת החלבון היומית.